Moventis TCC Pamplona ha signat amb Irizar e-mobility el contracte de subministrament de vint nous autobusos elèctrics zero emissions que s'integraran a la flota del Transport Urbà Comarcal. Concretament deu dels vehicles seran lliurats el juny de 2023 i els altres deu el 2024.
Aquests 20 nous autobusos 100% elèctrics se sumaran als 6 autobusos elèctrics ja existents a la Línia 9 des de l'any 2019, fet que permetrà continuar avançant en la transformació integral de la flota de les villaveses cap a la seva total neutralitat en emissions.

PLA D'ENERGIES MENYS CONTAMINANTS DEL TUC
Cal recordar que el mes de juliol passat la MCP va presentar les primeres 13 noves villaveses propulsades per gas natural comprimit (GNC) amb Garantia d'Origen Renovable (GdO), sent els primers vehicles d'aquestes característiques que es van incorporar a la flota del Transport Urbà Comarcal després que la MCP aprovés el 2021 el II Pla d'energies menys contaminants del TUC per a la substitució progressiva d'autobusos contaminants.

En conseqüència, la MCP ja no incorporarà més autobusos de gasoil i comença a abandonar progressivament aquest combustible a la flota del Transport Urbà. Cal ressenyar que el gasoil ha estat el combustible utilitzat de forma ininterrompuda com a propulsor de les villaveses des de la posada en marxa d'aquest servei el 1929, fa més de 90 anys.

Amb la incorporació d'aquests nous vehicles, la Mancomunitat s'encamina cap al seu objectiu general de ser 'Neutra a Carbono el 2030', sent la primera entitat local de l'estat a utilitzar gas d'origen renovable com a combustible dels autobusos. Des que l'any 2014 la Mancomunitat va començar a mesurar ia certificar l'empremta de carboni dels seus serveis, l'impacte d'aquesta al Transport Urbà Comarcal ja s'ha reduït un 16% fins a l'any 2021 (de 14.291,4 a 12.001,5 tCO2eq).

Actualment la flota del Transport Urbà Comarcal està integrada per 159 autobusos, 135 dels quals presten servei en hores punta. D'aquests, 66 són vehicles híbrids, 6 elèctrics i 13 de nous propulsats per gas d'origen renovable, fet que suposa que el 53% de la flota estigui integrada per vehicles ambientalment eficients. L'edat mitjana de la xarxa és de 6,64 anys. Cal assenyalar que només l'any 2021 els autobusos híbrids i elèctrics de la flota van evitar l'emissió de 2.097,4 tCO2eq.

FONS ‘NEXT GENERATION EU’

L'adquisició dels nous vehicles s'ha realitzat gràcies als fons europeus dirigits a la transformació sostenible del Transport Urbà pels quals la Mancomunitat de la Comarca de Pamplona rebrà del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA) 4,9 milions de euros. La proposta de la MCP contemplava l'adquisició de 20 autobusos elèctrics de 12 metres (ajuda de 4 milions d'euros) i la instal·lació de 20 punts de càrrega lenta de 90 kw cadascun i adaptació de cotxeres per a aquest fi (ajuda de 910.580 euros) .

Concretament, el preu de cada vehicle és de 498.000 euros i la subvenció del MITMA dins del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència és de 200.000 euros per vehicle. Pel que fa a la xarxa de recàrrega elèctrica, la redacció de projecte, subministrament i instal·lació de 20 punts de recàrrega i infraestructura necessària en cotxeres ha estat adjudicada a Iberdrola per 811.232,96 euros. La subvenció del MITMA cobrirà el 90% del cost.

Cal recordar que, com a resposta a la crisi causada per la pandèmia, el Consell Europeu va aprovar el juliol del 2020 la creació dels fons Next Generation EU, un pla d'estímul econòmic finançat per la Unió Europea. Dotat amb 750.000 milions d'euros, la lluita contra el canvi climàtic i la descarbonització hauran de representar com a mínim el 35% de les actuacions. D'aquestes xifres, a Espanya corresponen 140.000 milions d'euros en transferències i crèdits. Les ajudes a entitats locals per a la implantació de zones de baixes emissions i la transformació digital i sostenible del transport urbà suposen 1.000 milions d'euros corresponents als plans de recuperació. El repartiment s'ha destinat a impulsar projectes de mobilitat sostenible a 170 municipis espanyols amb més de 50.000 habitants, capitals de província i municipis amb entre 20.000 i 50.000 habitants, així com a dos ens supramunicipals: la Mancomunitat de la Comarca de Pamplona i l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).

AUTOBUSOS AMB ESTÈTICA TRAMVIÀRIA
Els vint autobusos seran del model 'Irizar ie tram' de 12 metres de longitud. Els vehicles, que presentaran un disseny avantguardista amb estètica de tramvia, estaran dotats de bateries d'última generació Irizar de 430 kWh i equipats amb motors de tracció de 206 kW. Els vehicles tindran una capacitat per a 80 persones, comptaran amb tres portes lliscants –tipus tren–, 25 seients (4 d'ells per a persones amb mobilitat reduïda), dues zones per a cadires de rodes i carrets i doble rampa d'accés per a cadires de rodes ( elèctrica + manual).

Com a exemple de la tecnologia que incorpora aquest model de vehicle cal assenyalar que, en lloc de miralls retrovisors, comptarà amb dues càmeres digitals que projectaran les seves imatges a les pantalles situades al lloc de conducció, cosa que garantirà una excel·lent visibilitat en totes les condicions d'il·luminació. A més, es donarà rellevància a la seguretat passiva de l'entorn amb els sistemes ADAS (Sistemes Avançats d'Ajuda a la Conducció) que contribuiran a minimitzar situacions de risc que puguin sorgir durant la conducció.

La implantació de la mobilitat elèctrica al transport urbà comporta grans avantatges mediambientals. A més de no emetre gasos nocius per a la salut humana vinculats a la crema del gasoil, els nous vehicles són molt més silenciosos, de manera que també contribueix a atenuar el soroll als entorns urbans.

dimecres, setembre 28, 2022
0