Es preveu la incorporació de sis vehicles més abans de final d'any com a avançament de la renovació de flota de 2026

El Transport Urbà Comarcal ha incorporat aquest mes de juliol deu nous autobusos propulsats per gas natural comprimit (GNC) amb Garantia d'Origen Renovable (GdO), que ja formen part de la flota del TUC. Aquests busos fan ús de la instal·lació de subministrament de gas natural per a la flota de villavesas situada en les cotxeres del Transport Urbà Comarcal.

A més, està previst que a la fi d'enguany s'incorporin sis nous vehicles, també propulsats per gas natural, com a avançament de la renovació de flota inicialment aprovada per a 2026.

Substitució dels vehicles de gasoil

Els nous deu autobusos són de la marca Scania, model C 340 C B4x2EB carrossats per Castrosua, amb 12 metres de longitud i 92 places (24 d'elles assegudes). Cal recordar que des que la MCP aprovés en 2021 l'II Pla d'energies menys contaminants del TUC per a la progressiva substitució d'autobusos contaminants, la MCP ja havien incorporat 25 vehicles propulsats per GNC amb GdO.

Cal ressenyar que el gasoil va ser el combustible utilitzat de manera ininterrompuda com a propulsor de les villavesas des de la posada en marxa d'aquest servei en 1929, fa més de 90 anys. L'abandó del gasoil i la incorporació de nous autobusos moguts amb Gas d'Origen Renovable compleix una doble finalitat: d'una banda, les noves villavesas són “vehicles nets” sense afecció a la qualitat de l'aire urbà, avançant-se a la delimitació de la Zona de Baixes Emissions de Pamplona i, d'altra banda, són “neutres en carboni” ja que en utilitzar gas amb garantia d'origen renovable es consumeix un combustible equivalent a un volum igual de biometà injectat en la xarxa. Amb aquest important pas, la Mancomunitat s'encamina cap al seu objectiu general de ser ‘Neutra en Carboni en 2030’, sent la primera entitat local de l'Estat a utilitzar gas d'origen renovable com a combustible dels autobusos.

Des que l'any 2014 la Mancomunitat va començar a mesurar i a certificar la petjada de carboni dels seus serveis, l'impacte d'aquesta en el Transport Urbà Comarcal s'ha reduït ja un 30,1% fins a l'any 2024 (de 14.291,4 a 9.989,4 tCO2eq), malgrat haver-se incrementat la flota en un 17,3% (24 autobusos) en aquest mateix període i els km. recorreguts anuals en més de 472.000 (6,2%).

Economia circular. Els residus urbans mouran els autobusos

A més, al llarg dels pròxims anys serà la Mancomunitat la que generi el seu propi biometà, tant a partir dels llots de la EDAR de Arazuri, com del tractament de la matèria orgànica dels residus urbans en el nou Centre Ambiental de Imárcoain. Aquest projecte s'emmarca en les polítiques d'economia circular a escala local, de manera que aquest biometà amb origen en els residus de la Comarca de Pamplona serveixi de combustible per a les flotes dels vehicles pesants de la Mancomunitat: els autobusos del TUC, els camions de recollida d'escombraries i els vehicles de manteniment del Cicle Integral de l'Aigua.

Una vegada conclòs aquest projecte, la totalitat dels residus orgànics serviran com a base energètica per a moure les flotes d'autobusos i camions de residus, abans de procedir al seu compostatge amb finalitats agrícoles.

Instal·lació de subministrament de gas

En 2022 es va dur a terme la instal·lació de subministrament de gas situada en la campa exterior de les cotxeres que permet repostar als busos propulsats per GNC.

El sistema obté el gas de la xarxa de Nedgia i estabilitza la pressió abans d'elevar-la mitjançant els compressors fins a 250 bars. Posteriorment el gas es distribueix a una zona d'emmagatzematge. La recàrrega dels autobusos es realitza per diferència de pressió. Existeixen dos punts de subministrament de gas: un en la zona de proveïment de carburant en la campa exterior i un segon assortidor de gas al costat de l'entrada a la nau d'aparcament d'autobusos. Per a alimentar els compressors i els serveis auxiliars també es va executar un nou centre de transformació elèctrica de 1.000 kVA amb una línia addicional per a la instal·lació dels carregadors de vehicles elèctrics que també han estat incorporats a la flota en els últims anys.

Els nous autobusos propulsats per gas

Els deu nous autobusos rígids incorporats recentment a la flota compten amb motors de 251 kW (340 CV) de tecnologia EURO VI-E. Tots ells disposen d'equips de purificació d'aire i compten amb càmeres de vídeo de seguretat. Els nous vehicles compten amb doble rampa (manual + elèctrica) d'accés per a cadires de rodes.

La compra d'aquests vehicles va ser adjudicada al setembre de 2024. Cada autobús ha suposat un cost de 364.750,00 euros (sense IVA), per la qual cosa el total de l'adquisició ascendeix a 3.647.500,00 euros (sense IVA).

Una flota de 166 vehicles amb una edat mitjana de 6,84 anys

Els nous vehicles van començar a prestar servei durant els passats Santfermins. En els pròxims dies es retiraran set dels més antics, amb el que flota del TUC passarà a tenir 166 vehicles i l'edat mitjana serà de 6,84 anys. Del total de la flota, 60 vehicles són articulats (18 metres), 104 de 12 metres i 2 de 10 metres. Cal assenyalar que, amb la incorporació dels nous vehicles, el Transport Urbà Comarcal compta amb 66 vehicles híbrids dièsel-elèctrics, 26 elèctrics i 35 propulsats per gas d'origen renovable, la qual cosa suposa que el 76,5% de la flota està integrada per vehicles ambientalment eficients.

Martes, Julio 29, 2025
0